Boldogan, és laktózmentesen! A laktózmentes étrend alapjai.

A laktózmentes diéta szerencsére nem sokban különbözik az egészséges táplálkozás étrendjétől. Cikkünkből kiderül, mikre érdemes odafigyelnünk az egészségünk megőrzése érdekében!

Ha korábban orvosunk által megállapításra került a laktózérzékenységünk, ne essünk kétségbe: nem kell drasztikus változásokat bevezetnünk az életünkbe.

Mit fogyaszthatunk?

A laktáz enzimet manapság már gyógyszeres kezeléssel is pótolhatjuk, de a legegyszerűbb megoldást intolerancia esetén a laktózmentes termékek fogyasztása kínálja, amelyek teljes mértékben helyettesítik a hagyományos készítményeket.

Kulcsfontosságú hangsúlyozni, hogy semmilyen esetben sem tanácsos kizárni a tejet az életünkből, ez nem opció. A fontos tápanyagok megvonásának következtében immunrendszerünk működése és csontjaink egészsége is romlik, hiszen súlyos kalcium és D-vitamin hiány alakulhat ki. Tapasztalhatunk még memóriazavart vagy viselkedésbeli változásokat is, így akár depresszióhoz is vezethet a tejmentes étrend.

Ha diéta mellett döntünk, az étrend összeállításánál a tejcukor szükséges (egyéni) mértékű elhagyását kell figyelembe venni.  Amennyiben nem vagyunk jártasak a témában, mindenképpen kérjük szakértő segítségét!

A  túró, a félkemény és kemény sajtok (pl. trappista, parmezán, edami) laktóztartalma csökken az elkészítésük során, tehát kisebb-nagyobb mértékben fogyaszthatóak. Minél tovább érlelnek egy sajtot, jellemzően annál alacsonyabb a laktóztartalmuk. Ami a joghurtot, tejfölt és a tejet illeti, mindenképpen válasszunk alternatívát: a laktózmentes termékek íze tér el legkevésbé a hagyományostól, és ugyanazokat az értékes összetevőket, tápanyagokat tartalmazza, mint a sima változatok.

Hogyan lehet azonosítani a laktózt az élelmiszerekben?

Nem gyakori, de előfordulhat, hogy egyes élelmiszerek bizonyos húskészítmények, felvágottak, gabonapelyhek, édességek, péksütemények nyomokban tartalmaznak tejszármazékokat, ezáltal akár laktózt is. Ha biztosra akarunk menni, mindenképpen ellenőrizzük a címkét, főleg készételek esetén! Ha tejpor, tejsavó, savó, savópor, tejszín, író vagy írópor szerepel rajta, akkor ez számunkra nem ideális, ugyanis ezekben mind megtalálható a tejcukor. Megtévesztő lehet még a hasonló nevet viselő laktát, a tejsav és a laktalbumin, azonban ezek az összetevők nincsenek kapcsolatban a laktózzal.

Fontos, hogy ugyan a laktózmentes termékek is tartalmaznak laktózt, de azért nem okoznak tünetet az arra érzékenyeknél, mert a lebontáshoz szükséges laktáz enzim is megtalálható bennük.

Mit történik, ha véletlenül mégis laktóztartalmú ételt fogyasztottunk?

A gasztroenterológus által felállított diagnózis kitér arra is, hogy milyen mértékű a toleranciaszintünk. Ez egyénenként eltérhet: vannak, akiknek elég csak alacsony laktóztartalmú étrendet tartaniuk, és ha szervezetükbe kevés laktóz kerül, még nem érzékelnek súlyos tüneteket.

A megfelelő étrend felállítását semmiképpen se bízzuk a véletlenre! Étkezzünk felelősségteljesen, és mozogjunk minél többet!  Testi és lelki egészségünk megőrzése kulcsa a kiegyensúlyozott életmódnak.